Onderwijs

HOME

Komt u hier als docent CKV of wat dan ook, dan kunt u het volgende idee gebruiken als u dat wilt.

Een van de onderdelen die behandeld wordt bij CKV 1, en ook bij CKV, is film. Erg populair bij de leerlingen, en derhalve een mooie ingang.

Wat mij opviel in de kijkverslagen die leerlingen maakten was dat ze vaak niet echt in de gaten hadden welke invloed de muziek heeft. Dat geldt ook voor belichting en special effects, maar daarover later.

Een van de opdrachten die ik gaf was de volgende; neem een stuk uit een film, een goede, aansprekende of mooie scene. Zet het geluid uit, en ga op zoek naar andere muziek. Ga na wat het effect is van deze andere muziek op wat je ziet.

Twee voorbeelden die ik mij herinner zijn de volgende: een van de leerlingen had een scene uit "Seven years in Tibet" waar nogal wat geschoten werd en de nodige doden vielen. Met de andere muziek er onder leek het, vonden de leerlingen, alsof het minder erg was dat er doden vielen.

Ander voorbeeld: in de film over de Titanic is er een moment dat de Titanic schuin overeind staat in het water en de passagiers glijden van het dek af het water in. In plaats van de gewone muziek was er iets genomen in de trant van de vogeltjesdans. De, weliswaar gespeelde, tragiek van al die mensen die de dood vonden kreeg opeens een totaal andere lading.

Naar mijn idee was de opdracht geslaagd, men heeft kunnen zien dat muziek meer invloed heeft dan in eerste instantie gedacht wordt.